Snel bellen is de key om succesvol te zijn in de opvolging van online leads!

Snel je leads opvolgen in het dealerbedrijf is wel degelijk een succesvolle wijze van leads opvolgen

Autoverkoper moet snel bellen!

Vaak is er nog wel een discussie bij dealerbedrijven wanneer de online leads moeten worden opgevolgd. Vaak is er geen proces voor, teveel toeval, of wordt het gedaan nadat al het andere gedaan is. Men gaat teveel uit van aannames, in plaats van harde data Waarom het wel belangrijk is, om A: een proces te hebben, en B om snel te bellen?

Cijfers zeggen alles!

In dit geval hebben wij een test gedaan, met een aantal duizenden leads, die wij gebeld hebben volgens een vast patroon van uren. 1 belpoging per uur, tot 6x binnen 6 uur, mits het maar niet later werd dan 21.00 uur of vroeger dan 09.00 uur! Nu weet ik dat de tegenstanders, en die zijn er, zullen zeggen, dat als je mij 6x belt binnen 6 uur, dan zit je mij te spammen, maar daar gaat het hier niet om. Wij willen ook graag verkopen en als iemand 18.2 online bronnen afgaat, voordat men de trekker overhaalt om een informatieaanvraag te doen, dan is het mijn taak, om er alles aan te doen om in contact te komen met die lead. Diegene die 4x bellen teveel vindt, prima, maar daarover worden wij het nooit eens.

Binnen 1 uur bellen!

Als je als dealer een proces hebt, dan zal dat vaak voorschrijven dat je binnen een bepaalde tijdsduur zou moeten bellen! Vaak is dat 4 uur, of 1 uur. Mijn advies zou zijn, binnen een bandbreedte van de normale 2016 openingstijden 09.00 uur-21.00 uur(ma-vrij), om binnen 5 minuten te bellen. Alles wat je in uren wil oplossen, ga je niets mee veranderen qua sfeer en mentaliteit binnen je bedrijf. De toon zetten, om binnen 5 minuten te bellen, daarmee gaat iedereeen, moet iedereen anders gaan denken. In onze test hebben wij in een tijdswindow gebeld van 1 uur. Wat kwam daar nu uit?

Van de 2200 leads, werden er 1450 gesproken, kwamen er 478 afspraken uit wat resulteerde in een conversie van 32.97%! Die conversie betekent hier het maken van een concrete showroomafspraak. In het tweede uur contact maken leidde slechts tot 134 gesprekken, en 36 afspraken. Daarna is het een neerwaartse lijn qua afspraken! Het leert ons dus slechts 1 ding, dat bovenop je kansen zitten leidt tot meer gesprekken, meer afspraken en meer sales! Niet meer en niet minder! Blijven wij volhouden dat bijvoorbeeld binnen 4 uur opvolgen ook goed genoeg is, dat zul je op de korte of langere termijn verliezen en dat is 100% te wijten aan jezelf!

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.

Lees ook

Kijken of kopen - dit kan Marktplaats-data je vertellen!
13 november 2023

Kijken of kopen? Dit kan Marktplaats-data je vertellen!

Weten waar je online lead vandaan komt, zonder dat je hoeft te kijken in Google Analytics!
3 november 2023

Weten waar je online lead vandaan komt, zonder dat je hoeft te kijken in Google Analytics!

25 september 2023

Snelheid in leadopvolging is de norm!

18 september 2023

Auto’s verkopen in het buitenland, het blijft oppassen geblazen!