Je CTR verbeteren op bijvoorbeeld Marktplaats

Hoe krijg je meer VDP views en leads op je advertenties op Portals?

211116_mp_ad_megane

Veelal wordt er gedacht dat je perse bovenaan moet staan op de portals om mensen zover te krijgen om op je advertentie te klikken. Echter dit is niet helemaal waar. Immers door de verbeterde zoekmachines op portals zoals Marktplaats gaan de meeste mensen “long Tail” zoeken, of te wel heel uitgebreid. Dus bijvoorbeeld: Merk-model-typy-bouwjaar-km stand en 3 opties. Meestal komen er dan maar een paar auto’s uit, in plaats van drie pagina’s. De meeste verkopers, handelaren die kijken waar hun auto staan, kijken short, alleen:merk-model-bouwjaar bijvoorbeeld met als resultaat veel meer zoekresultaten…

Zoekresultaten = SRP

De zoekresulaten, ook wel SRP genoemd, wat staat voor Search Result Page is wellicht de belangrijkste pagina. Immers vanuit deze pagina zul je de bezoeker moeten verleiden om vanuit de SRP door te gaan naar jouw product pagina. Allereerst maak je dus een goede eerste foto, waarbij de auto 80/90% van de foto vult, ipv bijvoorbeeld 50%. Echter de tekst is ook van belang, immers met welke tekst wil je de klanten overhalen om te klikken. Bij Google Adwords worden daar hele studies naar gedaan en hier eigenlijk niet…. en dat is een gemiste kans!

Titel heeft een beperkt aantal tekens

Als titel kun je natuurlijk beginnen met je merk/model, echter je ziet aan dit voorbeeld dat men meer wil vertellen dan alleen dat. In dit voorbeeld wil de dealer graag het volgende vermelden:

Renault Mégane Estate 1.5 dCi GT-Line NU TE ZIEN BIJ AUTOHAAGZEEUW NAALDWIJK! RIJKLAARPRIJS!

Aangezien je maar 59 tekens kan gebruiken als titel staat het er nu zo:

Renault Mégane Estate 1.5 dCi GT-Line NU TE ZIEN BIJ AUTOHAA
Een betere tekst zou zijn geweest:

Renault Mégane Estate 1.5 dCi GT-Line rijklaar en leverbaar

AHZ.png

De tekst onder de title heeft slechts 144 tekens

Kijk je naar de tekst, onder de titel van deze Renault op de zoekresulaten(SRP) dan zie je dat er wat tekst ontbreekt waardoor deze wordt opgevuld met andere algemene informatie. Let wel, deze tekst zou de klant moeten verleiden om door te klikken! Dan doe je dus met een wervelende tekst in plaats van het opsommen van cijfers. Er staat nu:

Renault mégane estate 1.5 Dci gt-line nu te zien bij autohaagzeeuw naaldwijk! Rijklaarprijs! Algemene gegevens tellerstand: 10 km carrosserievorm:

Je zou dit aan moeten passen in je tekst bij je provider(Wheelerdelta, VWE, RCD etc) met bijvoorbeeld de volgende tekst:

Deze nieuwe direct uit voorraad leverbare Renault Mégane Estate 1.5 dCi GT-Line staat voor u in onze vestiging Naaldwijk van Autohaag Zeeuw

AHZ.png

Dus?

Ik begrijp dat als je dit leest en je moet per dag 50 nieuwe auto’s op internet zetten dat je de korte klap neemt en dat je geen rekening houdt met dit soort vitale zaken. Immers op prijs concurreren is dan makkelijker. Echter dat je auto gevonden wordt in de zoekresultaten is niet zo moeilijk, maar hoe krijg je ze zover om naar de product pagina (VDP=Vehicle Detail Page) te gaan, waar meer informatie staat over de auto, maar nog veel belangrijker jouw contact gegevens staan om de dialoog aan te gaan middels het versturen van een lead, een bieding of om te bellen. Op de VDP pagina gebeurt de eerste echte transactie naar die dialoog en daar moet je alles aan doen, om dit zo perfect mogelijk te laten verlopen. Je kunt het op prijs doen, echter er is er altijd maar één de goedkoopste in de markt, alle andere moeten het op een andere wijze doen.

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig Key Automotive Spokesperson bij eBay(Marktplaats), nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens Founder en CEO van de #DCDW Academy en presentator van de #DCDW Podcast. Tevens is Paul een veel gevraagd spreker bij dealers en importeurs op het gebied van de online automotive.  Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: DCDW.nl

Podcast Paul

Lees ook

Kijken of kopen - dit kan Marktplaats-data je vertellen!
13 november 2023

Kijken of kopen? Dit kan Marktplaats-data je vertellen!

Weten waar je online lead vandaan komt, zonder dat je hoeft te kijken in Google Analytics!
3 november 2023

Weten waar je online lead vandaan komt, zonder dat je hoeft te kijken in Google Analytics!

25 september 2023

Snelheid in leadopvolging is de norm!

18 september 2023

Auto’s verkopen in het buitenland, het blijft oppassen geblazen!