Google meet nu ook de instore visits in Google Analytics!

Eerste dag van het Kain Event in Kentucky

De eerste dag van de bijeenkomst van David Kain in Lexington, Kentucky was een boeiende, zeer volle dag. Hoewel het evenement pas om 12:30 uur begon, vloog je van presentatie naar presentatie.

Ik wil er twee uitlichten: de workshop over de nieuwe inzichten bij Google en die van Roadster.
Google
Ik begin met Google. Ik ben van mening dat je niet alles hoeft te geloven wat google zegt. In al hun onderzoeken over bijvoorbeeld de customer journey komen bepaalde facetten, zoals social media, niet voor. Bovendien is de customer journey alleen gericht op Google-producten. Een beetje eenzijdig is de informatie wel, maar ze hebben een hoop relevante data die zeker de moeite waard zijn om te benoemen.

In de presentatie kwamen eerst twee nieuwe diensten van Youtube aan bod: ‘Trueview for action’ en ‘Trueview for reach’. De eerste maakt het mogelijk om bepaalde Call To Actions (CTA’s) in een video te plaatsen die de hele video te zien zijn. Voorheen kon die CTA alleen aan het einde worden geplaatst. Dat scheelt natuurlijk! En dan is er ‘Trueview for reach’. Dat werkt volgens hetzelfde concept als Trueview op Youtube, waarbij je alleen betaalt voor de werkelijke videoviews, maar dan op andere platformen dan alleen Youtube.

Het leukste van de presentatie was de Google “In Store”. We weten allemaal dat niet iedere koper eerst belt of een formulier invult, maar ook onaangekondigd langs kan komen. Grote vraag is hoe je zo’n bezoeker meet. Domweg de vraag stellen hoe hij je heeft gevonden, heeft geen zin, want als de klant minimaal 18 digitale bronnen heeft geraadpleegd, welke gaat hij dan noemen? Diegene die de grootste naamsbekendheid heeft? Allemaal? Of ook bronnen waar je als dealer helemaal niet zichtbaar bent?

Google Instore heeft de oplossing, zij het beperkt. Als je bijvoorbeeld adverteert op Adwords en iemand klikt op je advertentie, komt op de landingspagina maar converteert niet, dan heb je geen conversie. Geen lead, geen telefoontje (als je tenminste meet op je telefoonleads), niets. Is het dan een foute klik geweest? Een foute campagne? Of converteert die lead elders? Google heeft antwoorden op die vragen en op een manier die logisch is bovendien.

Als de advertentie klikkende consument in de showroom komt en daar een Google-service gebruikt (Youtube, e-mail, Google Places, enzovoort) dan zal Google een ‘instore conversie’ schieten naar Google Analytics. Die conversie zie je op deze afbeelding, op de andere is te zien welke campagnes hebben geleid tot die ‘instore visit’! Wanneer dit beschikbaar komt is niet duidelijk, maar Adwords-specialisten zoals Infotrade, Autodata en DTC zullen u zeker op de hoogte houden!

Roadster
Tweede zaak die ik graag wil bespreken is Roadster. In de VS is een Qbuzz gaande inzake Digtal Retailing. Dat betekent dat er zoveel mogelijk zaken online geregeld kunnen worden waardoor de tijd die de koper doorbrengt in het dealerschap omlaag gaat. Dat laatste is wel een puntje van aandacht in Amerika, bij ons in Nederland stukken minder. Voorbeelden van Digital Retailing zijn onder andere: het online verkrijgen van een kloppende inruilprijs, het verkrijgen van een leaseprijs, een financieringsvoorstel ontvangen en een uiteindelijk koopbedrag. Nu zijn dat soort zaken bij ons goed geregeld, maar wat opvalt is, de naadloze manier waarop deze zaken in Amerika op elkaar aansluiten. Wat ook opvalt, is dat de consument zijn online journey geheel offline kan voortzetten. Oftewel, je doet alles online, lekker thuis, en dan ga je naar de dealer. Je zegt wie je bent, je gaat samen met de verkoper naar de website, de website pakt op waar je bent gebleven en na de proefrit maak je de deal af, inclusief het benodigde papierwerk. In Nederland presteren wij aan de voorkant beter, maar de connectie met bijvoorbeeld een LMS zoals LEF is problematisch. Laat staan dat we een offerte en een deal kunnen maken op de website, gebaseerd op de dezelfde informatie die de klant heeft.

Wij lopen in Nederland met een groot aantal zaken voorop, maar bepaalde zaken zouden veel beter gekoppeld kunnen worden, bijvoorbeeld op marketinggebied, maar ook als het om de website gaat.

Over Paul

Paul de Vries heeft een enorme staat van dienst in de automotive. Hij ging van eigenaar van een dealerbedrijf via het online verkoopplatform Nieuweautokopen.nl naar Marktplaats (eBay) waar Paul inmiddels Key Automotive Spokesperson is. Daarnaast is hij oprichter en eigenaar van #DCDW, een platform voor dealers en autobedrijven die meer auto’s online willen verkopen. Paul presenteert wekelijks de #DCDW Podcast en onder de noemer #DCDW Academy verzorgt hij trainingen en cursussen op het gebied van sales en online automotive voor verkopers, verkoopleiders en directie. Paul is een veelgevraagd spreker op seminars en congressen, hij blogt veel en zijn populairste blogs zijn samengebracht in twee boeken: Lead the Way op de digitale snelweg en Follow up: meer succes als digitaal autobedrijf. Meer informatie over Paul, zijn boeken en zijn services vindt u op: DCDW.nl.

Lees ook

25 september 2023

Snelheid in leadopvolging is de norm!

4 april 2023

Welke leads kun je wel uitbesteden?

27 maart 2023

Een nieuwe manier van leads opvolgen met Walcu!

5 december 2022

Waarom Marktplaats listings en Marktplaats Pro ook voor nieuwe auto’s zijn!