Blog: Een particulier verkoopt zijn auto 6x zo snel als de gemiddelde dealer op Marktplaats

Waarom zijn particulieren succesvoller in de verkoop van hun eigen auto’s dan professionals?

Jeep marktplaats

Onlangs schreef ik al over het aantal VDP views die nodig zijn om bijvoorbeeld een Audi te verkopen en hoe weinig Peugeot er bijvoorbeeld nodig heeft. Marktplaats heeft als marktleider natuurlijk een ongelofelijke hoeveelheid data waaruit je als dealer jezelf eens de vraag kan stellen: “Kan ik beter performen?”

Ja dat kan!
Een particulier heeft op Marktplaats gemiddeld slechts 14 dagen nodig om een auto te verkopen. Voor de premium merken is dat vaak 2 dagen langer, maar overall blijft elke particuliere advertentie er slechts 2 weken op te staan, om daarna te verdwijnen met de reden: verkocht via Marktplaats
Waarom doen dealers er dan gemiddeld 90 dagen over? Nu hebben we een aantal zaken bekeken om tot conclusies te komen.

Cijfers
Als je begint bij bijvoorbeeld het bieden op Marktplaats. 80% van de particulieren heeft de mogelijkheid tot bieden aan staan en slechts 20% van de dealers biedt deze mogelijkheid. Die bieding zegt eigenlijk niets, het is een call to action met als gevolg dat je eerder de dialoog aan kan gaan met de klant. Hoe minder call to action hoe minder kansen. Particulieren krijgen dus meer kansen, om met meer prospects te communiceren dan de professionals die te lage biedingen te veel (negatieve) waarde/energie geven. Iemand die 500 Euro biedt voor een auto van 8000 Euro kan jij als professional wellicht wel een auto aanbieden in die ranche, maar de particulier niet…

Omschrijvingen
De omschrijvingen zijn een punt van kritiek. Namelijk door alle mooie producten zoals Wheelerdelta met automatische kentekenkoppelingen krijg je teveel dezelfde merk/model en type omschrijvingen zonder daarmee de auto te verkopen, zoals bijvoorbeeld middels toevoegingen (Navi Europa ipv Nav). Daarnaast zijn de opmerkingen van particulieren vaak lang en duidelijk. Tot aan de laatste beurt, 2 jaar geleden wordt de auto aangeprezen en gewaardeerd. Alle relevante info wordt gedeeld. De professionals (mis)bruiken de omschrijvingen als een disclaimer dat de omschrijving en de specs kunnen afwijken van de werkelijkheid. Ook Paasshows 2015 worden nog gewoon hartje zomer aangeprezen. Kortom, een beetje creativiteit en commitment kan geen kwaad. Online zorg je voor het creeren van de kans dat de klant bij je langs komt, mailt of belt. De omschrijving moet er dan ook eentje zijn die ‘verkoopt’. Automatiseren is prima, echter een administratieve handeling kan nooit in een commercieel positief effect resulteren, behoudens als je altijd de goedkoopste zou willen of moeten zijn.

Prijs
Oke, de meeste particulieren zijn goedkoper! Alleen na 90 dagen gemiddeld verkopen de dealers pas een auto. Naast het verloren geld aan rente en het verschil in omloopsnelheid vragen wij na 90 dagen minder geld voor diezelfde auto. De particulier begint dus direct bij de juiste prijs en dealers pas later. Dit betekent niet dat je de goedkoopste moet zijn, maar wel in de range moet blijven. Ook particulieren ontvangen liever meer dan minder.

Meer weten?
Adverteer je als dealer op Marktplaats? Vraag dan een inlogcode aan op “de Kracht van Marktplaats” zodat je meer inzicht krijgt in de cijfers die jou beter maakt in de online automotive!

Lees ook

Kijken of kopen - dit kan Marktplaats-data je vertellen!
13 november 2023

Kijken of kopen? Dit kan Marktplaats-data je vertellen!

Weten waar je online lead vandaan komt, zonder dat je hoeft te kijken in Google Analytics!
3 november 2023

Weten waar je online lead vandaan komt, zonder dat je hoeft te kijken in Google Analytics!

25 september 2023

Snelheid in leadopvolging is de norm!

18 september 2023

Auto’s verkopen in het buitenland, het blijft oppassen geblazen!