Blog: Een nieuw businessmodel voor Gaspedaal.nl?

Zijn autoportalen dan straks niet meer nodig?

l_img_0807_000

Vandaag ging de nieuwe koppeling van Gaspedaal.nl live! Meer dan 250 dealers hebben zich al ingeschreven voor een Cost Per Click model in plaats van een abonnement. En dat is zeer goed nieuws! Immers voor iedereen is het beter, dat ook de dealers steeds beter snappen hoe men de online statistieken moet lezen en de verschillende bronnen op de juiste wijze kan interpreteren.

CPC
Een Cost Per Click model betekent dat Gaspedaal.nl net als Google (alleen werkt Google met een budget) bijvoorbeeld alleen betaald wordt aan de hand van een prestatie die je daadwerkelijk kan meten! Dat is positief. Clicks die nu naar de verschillende autoportalen gaan, gaan nu naar de belangrijkste online bron, je eigen dealerwebsite. Dealers die dat snappen, investeren daarin. Betekent ook direct dat de autoportalen zoals Autotrader, Autotrack en Autoscout24 fors gaan dalen in aantal bezoekers als men geen extra marketing investeringen hier tegenover zet. Immers statistieken van Gaspedaal, die we hebben gezien op de diverse #ISG20 meetings, laten zien, de enorme aantallen bezoekers die men naar deze portalen doorsluist. Minimaal 20% van de bezoekers van die portalen komt via Gaspedaal en is daarmee de grootste verwijzende bron voor die websites.

Andere bezoeker?
Wat wel gezegd dient te worden is dat de Gaspedaal bezoeker zich wellicht anders gaat gedragen. Vluchtiger dat zeker. Je bounce percentage gaat wellicht omhoog omdat de bezoeker echt aan het shoppen is, en Gaspedaal als bron aanhoudt en steeds terugklikt naar die bron. Is die bezoeker dan minder waard? Ja en Nee! Ja, want het is een meer vluchtige bezoeker! En nee, want kijk zelf eens naar je VDP pagina, die daadwerkelijk nu belangrijker is dan je homepage, omdat deze VDP pagina meer directe bezoekers krijgt! Tevens moet die pagina dan ook de bezoeker vasthouden, anders is de bezoeker gevlogen en met een CPC model kan dit in de papieren lopen…

Autoportalen
Hoef je dan niet meer op autoportalen te adverteren dan? Als de KPI, leads en of bezoekers zijn naar je eigen url dan wordt het een moeilijk verhaal voor de investeringen die dit soort autoportalen vragen. Echter als je ook weet dat 30% van de leads zich dus aanmelden van te voren(e-mail en call) dan weet je ook dat 70% dus Stealth is, zie ook onze andere blog over dit onderwerp. Afrekenen op alleen calls, voor zover dat al inzichtelijk is gemaakt dan wel leads is slechts 30% van het verhaal. Echter in de ZMOT gaat de klant maar liefst 18.2 bronnen af, de meeste online en daarbij spelen de autoportalen wel degelijk weer een belangrijke rol!

ZMOT
Als je namelijk 18.2 bronnen raadpleegt dan zijn autoportalen onderdeel van dit online ecosysteem. De dealerwebsite is ook daar primair en daarmee is de CPC deal van Gaspedaal relevant, maar autoportalen in de ZMOT worden zeer veel bezocht en dealers en universelen die daarop adverteren krijgen daardoor ook meer credits door die aanwezigheid. En als 70% van je klanten komt binnenlopen zonder eerst te bellen of te mailen en zich hebben georiënteerd op 18.2 kanalen dan weet de klant echt niet via welk portal hij binnenkomt, dat zijn er dan wellicht meer….je moet er dus op zoveel mogelijk staan, in plaats van minder.

Lees ook

Kijken of kopen - dit kan Marktplaats-data je vertellen!
13 november 2023

Kijken of kopen? Dit kan Marktplaats-data je vertellen!

Weten waar je online lead vandaan komt, zonder dat je hoeft te kijken in Google Analytics!
3 november 2023

Weten waar je online lead vandaan komt, zonder dat je hoeft te kijken in Google Analytics!

25 september 2023

Snelheid in leadopvolging is de norm!

18 september 2023

Auto’s verkopen in het buitenland, het blijft oppassen geblazen!