De “Bert Wieten case” bewijst maar eens te meer dat reviews belangrijk zijn!

Je kunt niet alleen af gaan op de enquetes en of reviews van je importeur”

Reviews matter!

Onlangs verloor Bert Wieten zijn Hyundai dealerschap aan Auto Palace. Als oud Zwollenaar weet ik niet beter dat Wieten de Hyundai dealer was. Nu niet meer en al hoe wel Bert zijn bedenkingen erbij zal hebben, zie ook de rechtzaak welke gestart is/wordt, zal ook de importeur zijn zwaarwegende redenen hebben om dit te doen. Beide moeten kijken naar de toekomst wat het beste is voor hun merk. Voor Bert Wieten is dat eerst Bert Wieten en voor Hyundai is dat Hyundai. Echter wat rest je nog als een opgezegde merk dealer? Immers je hebt je specialiteit(het merk) en daarmee ga je in veel gevallen verder…met of zonder aftersales contract.

Hoe ga je dit kenbaar maken aan je (toekomstige) consument?

Bert Wieten wil nu verder als Hyundai specialist, echter hoe moet je dit kenbaar maken. Immers Wieten is al 28 jaar Hyundai dealer, dan zou je zeggen dat je een grote hoeveelheid reviews en ervaringen hebt verzameld op de plek die er toe doet: het internet!

Gaan we dan kijken online en we doen een aantal relevante zoektermen, dan komen we op het volgende (gezocht met Chrome/incognitovenster/locatie-desktop-velp/
Zoekterm: Ervaringen Hyundai Wieten

Hyundai reviews

Wat je hier dus krijgt, is het eerste zoekresultaat van een review van Autoweek inzake de aanschaf en onderhoud van een Citroen Berlingo. Dit wil je dus niet als je verder wil met je specialiteit: het servicen van Hyundai’s. Het tweede zoekresultaat is ook van Autoweek, met daarin wederom een ander merk. Resultaat drie is wat je graag wil zien, ervaringen inzake Hyundai’s! Echter positie drie is niet de juiste!

Zoekterm:hyundai autobedrijf bert wieten zwolle

Google ZMOT Hyundai reviews

Dan zie je de resultaten van de normale website nu, maar aan de rechterkant de Google Business Pagina, een gratis pagina van Google welke de bedrijfseigenaar, Bert Wieten in dit geval gebruik kan maken van de mogelijkheden die deze pagina biedt! Op deze zie je dus 7 Google reviews staan! Deze hadden vroeger nog een Google + account nodig om te maken, maar nu niet meer(grote kans voor dealers dus!)

Echter je wil, en dat haal ik dan uit alle persartikelen(Automotive Online) als Bert Wieten de potentiele klanten laten zien, dat jij de uitgewezen specialist bent voor elke Hyundai omdat je als voormalig dealer 28 jaar ervaring hebt! Kijk je en zoek je dus bewust op die ervaring online dan vindt je uiteindelijk nog geen 5 echte reviews die gaan over Hyundai’s en Bert Wieten…

Wat zou je dan moeten doen, als voormalig dealer en toch after sales willen doen aan nieuwe klanten?

Als je begrijpt dat 90%+ van je klanten, toekomstige klanten het internet gebruiken om informatie te zoeken en dat reviews daarin een grote rol spelen, dat weet je ook dat dit iets is, dat je zelf moet organiseren! Immers bij veel dealers die ik spreek, hoor ik altijd, dat de importeur dit voor ze doet! Dat is leuk, maar de importeur doet het veelal alleen om te zien of het proces klopt en om je te controleren! Niet om dit online te publiceren en daarmee te zorgen dat meer mensen met je zaken gaan doen (Kia en BMW onder andere doen dit dus wel! chapeau!) Dus hoe ga je nu opeens, nadat je het merk verloren hebt, je toekomstige klanten overtuigen dat jij de beste partner bent, ondanks dat de importeur iets anders heeft besloten….

Zelf reviews faciliteren, verzamelen en publiceren

Jij bent de ondernemer, dus is het een kerntaak van jezelf als dealer om dit te doen! Immers je ziet aan deze case, dat er vrijwel geen historie te vinden is op pagina 1, van je 28 jarige ervaring en dat is jammer. Je kunt echter op veel verschillende manieren ervaringen verzamelen en ik zal er een aantal benoemen en deze in latere artikelen nader beschrijven(niet allemaal)

  • 1: Zelf content maken in overleg met je klant en publiceren op je eigen website!(beide:sales en aftersales)
  • 2: Beoordelingen/reviews vragen bij aflevering aan iedere klant met een Gmail account, voor je Google Business pagina(voornamelijk sales)
  • 3: Beoordelingen/reviews vragen op je Facebook pagina!(voornamelijk sales)
  • 4: eoordelingen/reviews maken op video en daarna publiceren op Youtube(voornamelijk aftersales)
  • 5: Beoordelingen vragen aan je zakelijke klanten op je Linkedin pagina, voor de eigenaar zelf(voornamelijk sales)
  • 6: Beoordelingen/reviews vragen vanuit aftersales voor Autoweek(voornamelijk after-sales)
  • 7: Betaalde reviews sites zoals: Tevreden.nl, Feedbackcompany en Trustpilot(beide:sales en aftersales)

Het ‘excuus’ om het niet te doen als dealer, is vaak dat de klanten al zoveel krijgen, echter als jij het maar als eerste vraagt, dan heb je meer kans, als de laatste. Het is zo belangrijk om het wel te doen, omdat je dan je eigen krediet waardigheid koopt bij je toekomstige klanten. Zelf ben ik ook een voorstander van meerdere review-website, om je kansen te verhogen! Zie ook mijn andere artikelen: niet alles op 1 website, videoreviews en 8 tips 

De beoordeling vragen op bijvoorbeeld video, zou ik er nu graag al willen uittrekken! Immers deze lijkt een ver van mijn bed show. Echter, als u nu gaat zoeken op Google op de volgende zoektermen: ‘ervaringen Heurkens Roermond’ ‘ervaringen Beltman Rijssen’ en ‘ervaringen Botman Zwaag’ dan ziet u drie video’s op pagina 1 staan van Google, die ik zelf vrij eenvoudig in 2 minuten heb gemaakt, en online heb gezet! Waarom, om maar te laten zien, dat elke dealer zelf heelveel kan doen, om zorg te dragen dat pagina 1 van Google meer content kan bevatten, waarop die zelf controle heeft! Volgende artikelen zal ik wijden aan de punten 1 – 5

Wat zou Bert dan moeten doen? Ik denk dat Bert met zijn jarenlange ondernemers ervaring wel weet wat die wil en gaat doen. Ik zou het wel weten, maar dat hou ik dan maar ff onder de pet…!

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.

Je kunt niet alleen af gaan op de enquetes en of reviews van je importeur”

Reviews matter!

Onlangs verloor Bert Wieten zijn Hyundai dealerschap aan Auto Palace. Als oud Zwollenaar weet ik niet beter dat Wieten de Hyundai dealer was. Nu niet meer en al hoe wel Bert zijn bedenkingen erbij zal hebben, zie ook de rechtzaak welke gestart is/wordt, zal ook de importeur zijn zwaarwegende redenen hebben om dit te doen. Beide moeten kijken naar de toekomst wat het beste is voor hun merk. Voor Bert Wieten is dat eerst Bert Wieten en voor Hyundai is dat Hyundai. Echter wat rest je nog als een opgezegde merk dealer? Immers je hebt je specialiteit(het merk) en daarmee ga je in veel gevallen verder…met of zonder aftersales contract.

Hoe ga je dit kenbaar maken aan je (toekomstige) consument?

Bert Wieten wil nu verder als Hyundai specialist, echter hoe moet je dit kenbaar maken. Immers Wieten is al 28 jaar Hyundai dealer, dan zou je zeggen dat je een grote hoeveelheid reviews en ervaringen hebt verzameld op de plek die er toe doet: het internet!

Gaan we dan kijken online en we doen een aantal relevante zoektermen, dan komen we op het volgende (gezocht met Chrome/incognitovenster/locatie-desktop-velp/
Zoekterm: Ervaringen Hyundai Wieten

Hyundai reviews

Wat je hier dus krijgt, is het eerste zoekresultaat van een review van Autoweek inzake de aanschaf en onderhoud van een Citroen Berlingo. Dit wil je dus niet als je verder wil met je specialiteit: het servicen van Hyundai’s. Het tweede zoekresultaat is ook van Autoweek, met daarin wederom een ander merk. Resultaat drie is wat je graag wil zien, ervaringen inzake Hyundai’s! Echter positie drie is niet de juiste!

Zoekterm:hyundai autobedrijf bert wieten zwolle

Google ZMOT Hyundai reviews

Dan zie je de resultaten van de normale website nu, maar aan de rechterkant de Google Business Pagina, een gratis pagina van Google welke de bedrijfseigenaar, Bert Wieten in dit geval gebruik kan maken van de mogelijkheden die deze pagina biedt! Op deze zie je dus 7 Google reviews staan! Deze hadden vroeger nog een Google + account nodig om te maken, maar nu niet meer(grote kans voor dealers dus!)

Echter je wil, en dat haal ik dan uit alle persartikelen(Automotive Online) als Bert Wieten de potentiele klanten laten zien, dat jij de uitgewezen specialist bent voor elke Hyundai omdat je als voormalig dealer 28 jaar ervaring hebt! Kijk je en zoek je dus bewust op die ervaring online dan vindt je uiteindelijk nog geen 5 echte reviews die gaan over Hyundai’s en Bert Wieten…

Wat zou je dan moeten doen, als voormalig dealer en toch after sales willen doen aan nieuwe klanten?

Als je begrijpt dat 90%+ van je klanten, toekomstige klanten het internet gebruiken om informatie te zoeken en dat reviews daarin een grote rol spelen, dat weet je ook dat dit iets is, dat je zelf moet organiseren! Immers bij veel dealers die ik spreek, hoor ik altijd, dat de importeur dit voor ze doet! Dat is leuk, maar de importeur doet het veelal alleen om te zien of het proces klopt en om je te controleren! Niet om dit online te publiceren en daarmee te zorgen dat meer mensen met je zaken gaan doen (Kia en BMW onder andere doen dit dus wel! chapeau!) Dus hoe ga je nu opeens, nadat je het merk verloren hebt, je toekomstige klanten overtuigen dat jij de beste partner bent, ondanks dat de importeur iets anders heeft besloten….

Zelf reviews faciliteren, verzamelen en publiceren

Jij bent de ondernemer, dus is het een kerntaak van jezelf als dealer om dit te doen! Immers je ziet aan deze case, dat er vrijwel geen historie te vinden is op pagina 1, van je 28 jarige ervaring en dat is jammer. Je kunt echter op veel verschillende manieren ervaringen verzamelen en ik zal er een aantal benoemen en deze in latere artikelen nader beschrijven(niet allemaal)

  • 1: Zelf content maken in overleg met je klant en publiceren op je eigen website!(beide:sales en aftersales)
  • 2: Beoordelingen/reviews vragen bij aflevering aan iedere klant met een Gmail account, voor je Google Business pagina(voornamelijk sales)
  • 3: Beoordelingen/reviews vragen op je Facebook pagina!(voornamelijk sales)
  • 4: eoordelingen/reviews maken op video en daarna publiceren op Youtube(voornamelijk aftersales)
  • 5: Beoordelingen vragen aan je zakelijke klanten op je Linkedin pagina, voor de eigenaar zelf(voornamelijk sales)
  • 6: Beoordelingen/reviews vragen vanuit aftersales voor Autoweek(voornamelijk after-sales)
  • 7: Betaalde reviews sites zoals: Tevreden.nl, Feedbackcompany en Trustpilot(beide:sales en aftersales)

Het ‘excuus’ om het niet te doen als dealer, is vaak dat de klanten al zoveel krijgen, echter als jij het maar als eerste vraagt, dan heb je meer kans, als de laatste. Het is zo belangrijk om het wel te doen, omdat je dan je eigen krediet waardigheid koopt bij je toekomstige klanten. Zelf ben ik ook een voorstander van meerdere review-website, om je kansen te verhogen! Zie ook mijn andere artikelen: niet alles op 1 website, videoreviews en 8 tips 

De beoordeling vragen op bijvoorbeeld video, zou ik er nu graag al willen uittrekken! Immers deze lijkt een ver van mijn bed show. Echter, als u nu gaat zoeken op Google op de volgende zoektermen: ‘ervaringen Heurkens Roermond’ ‘ervaringen Beltman Rijssen’ en ‘ervaringen Botman Zwaag’ dan ziet u drie video’s op pagina 1 staan van Google, die ik zelf vrij eenvoudig in 2 minuten heb gemaakt, en online heb gezet! Waarom, om maar te laten zien, dat elke dealer zelf heelveel kan doen, om zorg te dragen dat pagina 1 van Google meer content kan bevatten, waarop die zelf controle heeft! Volgende artikelen zal ik wijden aan de punten 1 – 5

Wat zou Bert dan moeten doen? Ik denk dat Bert met zijn jarenlange ondernemers ervaring wel weet wat die wil en gaat doen. Ik zou het wel weten, maar dat hou ik dan maar ff onder de pet…!

Over Paul de Vries

Paul de Vries is tegenwoordig head van Nieuweautokopen.nl bij Marktplaats en eBay, nadat Paul Nieuweautokopen.nl in 2015 heeft verkocht aan eBay. Paul is tevens blogger, schrijver, sales trainer en geeft vaak workshops in betere conversies in online leads en salespresentaties bij dealers en importeurs. Paul is winnaar van de prestigieuze Lighthouse Award 2016 in de VS! `Lead the Way op de digitale snelweg is het nieuwe boek van Paul, welke gebruikt kan worden als gids in de online automotive. Meer informatie vindt u op: Kannietbestaatniet.nl.

Lees ook

Kijken of kopen - dit kan Marktplaats-data je vertellen!
13 november 2023

Kijken of kopen? Dit kan Marktplaats-data je vertellen!

Weten waar je online lead vandaan komt, zonder dat je hoeft te kijken in Google Analytics!
3 november 2023

Weten waar je online lead vandaan komt, zonder dat je hoeft te kijken in Google Analytics!

25 september 2023

Snelheid in leadopvolging is de norm!

18 september 2023

Auto’s verkopen in het buitenland, het blijft oppassen geblazen!